×

קפה וסוכרת- יש קשר?!

 

ממצאים שנתגלו ופורסמו החודש בכתב העת הרפואי הנחשב בעולם לסוכרת –journal Diabetologia , מעידים באופן דרמטי על הקשר ההפוך הקיים בין שתיית קפה לבין הסיכון ללקות בסוכרת מבוגרים!

למעשה, המסקנות העולות מהממצאים החדשים מדגימות כי שתיית קפה בכמות בינונית ומעלה ליום -כמו למשל שתייה של 6 ספלים של קפה שחור, מפחיתה את הסיכון האישי ללקות בסוכרת ב- 37 אחוזים! שזה המון!

המחקרים שמהם נדלו המסקנות המרתקות אודות שתיית הקפה והסיכון לסוכרת נמשכו שנים רבות והתבססו על דיווחם העקבי של עשרות אלפים משתתפי המחקר, גברים ונשים, שכולם אגב, הם עובדי מערכת הבריאות האמריקאית . במהלך שנות המחקר דיווחו המשתתפים אודות הרגלי החיים שלהם וכן על אבחונה של מחלת סוכרת אם צצה.

מעיבוד הנתונים שהצטברו במהלך שנות המחקר נתגלה לחוקרים המופתעים קשר מובהק כאמור בין כמות שתיית הקפה לבין הקטנת הסיכון לסוכרת, עד כדי כך שאפילו בקרב משתתפי המחקר שהעלו למשל את צריכת הקפה היומית בספל אחד, הקטינו עוד את הסיכון האישי ללקות בסוכרת ב- 11 אחוזים לעומת אלה שלא הגדילו צריכת הקפה במהלך השנים.

עם זאת, יש לשים לב כי המחקר גם בדק באופן ישיר ומדויק את סוגי הקפה שנצרכו במהלך השנים וגם נבדקה השפעת שתיית תה.

ובכן המסקנות – וכך גם ההמלצות הנגזרות מן המחקר מדברות על קפה שחור בלבד, ללא תוספת של חלב או ממתיקים.
קפה שחור לאמריקאים -מתכוון לומר עבורנו אספרסו ולא “קפה לאטה” או “קפה הפוך”, ואו קפה נמס או שחור, אבל בלי סוכר או חלב .

כמו כן לא נצפתה כל השפעה מיטיבה על הסיכון ללקות בסוכרת בקרב שותי התה וגם לא בקרב שותי הקפה נטול הקפאין.
ממצאים חדשים אלה חשובים במיוחד לאור העליה המדאיגה במספר חולי הסוכרת בשנים האחרונות שהגיעו לממדי מגפה ממש והעובדה כי סוכרת פוגעת בכחמישית מציבור המבוגרים בישראל.

ולסיום ראוי לציין כי מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים בני השנים האחרונות אשר שבים ומדגימים את היתרונות הבריאותיים הקיימים בקפה לרבות העובדה כי נתגלה כעשיר במיוחד בנוגדי חמצון (הרבה יותר מאשר תה ירוק למשל..) ואת חשיבותו ההולכת וגדלה גם כטיפול בסימני הזדקנות העור ונשירת שיער בשימוש חיצוני.
בברכה
דר’ אודי בר

Go Top