×

כולנו רוצים להיות יפים. להיות יפה – נתון גנטי או עבודת השקעה?

“בשנים האחרונות, נושאים הכרוכים בטיפוח האישי המודעות העצמית וכן הקשר בין גוף ונפש זוכים לתשומת לב רבה מאי פעם. יחד עם הדיון סביב נושאים אלה גם נערמות להן מסקנות, תוצאות ניסויים, ונתונים רבים נאספים למסה שלמה של ידע.”

יופי, אתם יודעים, הוא תכונה נחשקת. יש כאלה החושקים בו יותר, יש כאלה החושקים בו פחות, אך כולנו בפעם זו או אחרת, היינו רוצים להיות יפים יותר, זוהרים יותר, לחוש את אותו כוח מסתורי המהלך קסמים על האחרים – כוח ללא מילים – “כוח היופי” .

עד לכאן לא חידשנו דבר, משחר ההיסטוריה האנושית, ישנם הסיפורים והאגדות הרבות סביב יופי אנושי מופלא ואודות ההשלכות מרחיקות הלכת אשר יופי רב עוצמה יכול לחולל.
יופייה האגדי של הלנה הצית את מלחמת טרויה ויופייה של בת שבע גרם לדוד המלך לחטוא את חטאו הגדול ביותר-שליחת אוריה בעלה למותו.
אבל לנו אין צורך לחטט בעבר המיתולוגי, הוא שם כתזכורת לחולשתנו כיום.
בבני האדם קיימים מרכיבים אינסטנקטיביים הגורמים לנו לחפוץ בקרבתו של בעל החן, רצון לכבוש אותו, להתקרב אליו, גם מבלי שנהיה מסוגלים להבין מדוע.
אנו עושים זאת, גם אם ננסה להתנגד לכך.
המשיכה ליופי אינה רציונלית וכנראה נעוצה במנגנון אבולוציוני המפעיל אותנו ללא חשיבה נוספת.
אנו פשוט נמשכים וחושקים ביופי.
רוצים להיות בקרבת האנשים היפים, רוצים להרות את צאציהם, מתאהבים בהם, רוצים להידמות להם והמשעשע ביותר, אפילו מעריכים אותם ומעשיהם ביתר תשומת לב.
גם אם לעיתים אין כל קשר בין מראה שפתיהם להגיגים אשר מוציאים מפיהם.

כעת נשאלת השאלה הגדולה ביותר- האם היפים, הם יפים כך סתם במקרה?!
האם הם יפים כי גורל או מזל בחרו בכך, או אולי – הייתה זו החלטה סמויה, מדעת או לא מדעת של אותם יחידים להיות יפים ויהי מה?
האם אכן להיות יפה זו החלטה או יד המקרה?!
מה אתם חושבים?
אני יודע את התשובה.
להיות יפה זו בהחלט החלטה!

להיות יפה זהו מצב נפשי, זהו מצב שבו אתה מרגיש יפה. אתה יודע שאתה יפה ואתה יודע שתהיה יפה יותר ויותר ככל שתרצה. ואיני מתכוון לכוחות מיסטיים מיוחדים, ממש לא.
מדובר בתהליכים רציונלים החודרים למודע ואשר יוצרים תגובה פיזיולוגית ושינוי של ממש.
עצם הפנמתו של דימוי עצמי מסוים יוצרת שרשרת תהליכים בגופנו הכוללת הפרשתם של הורמונים שונים, נוירוטרנסמיטורים מסוימים (מוליכים עצביים) ומרכיבים נוספים אשר על פני הזמן גורמים שינוים של ממש במערכות שונות בגופנו.
כשם שלהיות רזה זו החלטה פנימית הכרוכה בדימוי גוף פנימי שלנו, כך שלהיות יפים זוהי למעשה תחושה אשר נבנית בדרך כלל במשך שנים עמוק בתודעתנו. אנו מצדנו אם נכלכל ונזין אותה, נהפוך אותה למציאות חיצונית – מציאות הנראית לעין על ידי אחרים.

טענתי היא, שעד לגילאי העשרה יופיינו עדין ניזון מהשקעתם , אהבתם ותפיסתם של הורינו, וכן על מרכיבים גנטיים טבעיים בסיסיים, כדוגמת גובה ,מבנה עצמות וגוון העור והשיער.
עם זאת, מגילאי העשרה והלאה אנו למעשה יוצרים את יופיינו בעצמנו.
אנו מעצבים לנו אט אט את גופנו לפי תפיסת היופי האישית שלנו .
אנו מטפחים את שיערנו, מעצבים את מלתחתנו, וכן מאמצים אורח חיים מגוון אשר ישתקף בפנינו. ההרגלים בהם נבחר ישפיעו על גוון עורנו, צבע שיערנו וכמובן על ארשת הפנים שלנו.
עומק קמטים, הדגשתם של תווי פנים מסוימים ואפילו מרקמו ועוביו של העור, כל אלה נשלטים באופן מלא על ידינו.

אם למשל נחליט על אורח חיים ספורטיבי מאוד, סביר להניח כי מראיינו ישתנה ויטה להיות רזה יותר, בעל יציבה מסוימת ואפילו שכבת השומן התת עורית שלנו תהיה דקה יותר- עובדה המשפיעה על עומק עיננו למשל, או גומות החן שלנו. אימוץ אורח חיים ספורטיבי והקפדה על פעילות אירובית מעלה גם באופן מובהק את רמות הורמון הגדילה בגופנו. כך שבקרב אלה המתמידים בפעילות ספורטיבית- גם רקמות העצם והשריר משגשגות יותר- עובדה המשפיעה אפילו על מסגרת פנינו, ומונעת דחיסת חוליות וצמצום קומתנו בגיל המבוגר.
אם מאידך, נבחר בעיסוק הכרוך ברמות דחק (סטרס) גבוהות. עיסוק בו נהיה דרוכים כל העת. הרי שגם רמותיהם של הורמוני הדחק (סטרס) תהינה גבוהות בגופנו (קורטיזול, אפינפרין ונוראפינפרין).
רמות גבוהות של הורמוני דחק גורמת לפגיעה בצפיפות העצם, גורמת לאגירתו של שומן במרכזו של הגוף (גב ובטן) , הרס סיבי קולגן וכן לתפיחות והשמנה אופיינית של הפנים. שלא לדבר כמובן גם על סל מחלות נלוות ..
מעבר לכך, אם למשל נחליט כי אנו מתמסרים כל כולנו לעבודתנו, או לגידול ילדנו, או לטיפול במשפחתנו, או לכל השקעה אחרת מחוץ לעצמנו – הרי שגם החלטה זו תשתקף עם חלוף הזמן בפנינו, גופנו והדרך בה אנו נושאים את עצמנו. שוב זו תהיה למעשה תוצאת החלטה, תפיסה פנימית שלנו.

אם נחשוב רגע, נדע כי בחרנו להיות ה”אימא הכי טובה”, “רואה החשבון הטוב ביותר”, “האבא הטוב ביותר”, ולא ה”אישה או הגבר היפים ביותר”.
אותה החלטה אשר החלטנו, עם או ללא מודעות,אי שם בהתבגרותנו, היא שתיצור את מראיינו החיצוני ותתקבע בפנינו כעבור שנים.
אנו נראה כמי שאנחנו באמת –אין מקום לזיופים.

אז איך מצליחים בכל זאת להיות גם יפים יותר?

כאן נכנסת ההחלטה!

בכל שלב בחיינו, אם נקדיש מעט מתודעתנו, למראנו החיצוני, אם נרשה לעצמנו לטפח מעט את הדבר הכה אישי שהוא אנחנו בלבד, השינוי יבוא. גם אם לא נחולל את מלחמת טרויה השניה, הרי שאפשר בכל גיל לשנות ולהשפיע על מראינו ברמות מרחיקות לכת אשר תפתענה את גדולי הספקנים.
בשנים האחרונות, נושאים אלה הכרוכים בטיפוח המודעות העצמית וכן הקשר בין גוף ונפש זוכים לתשומת לב רבה מאי פעם, יחד עם הדיון סביב נושאים אלה גם נערמות להן מסקנות, תוצאות ניסויים, ונתונים רבים נאספים למסה שלמה של ידע . ידע ההופך נגיש יותר ויותר לציבור.
אם לפני רק כ- 10 שנים למשל, לתזונה היה תפקיד שולי יחסית בשמירה על בריאותנו, הרי כיום שתפקידה הוא מרכזי !
אם לפני שנים ספורות, טיפוח העור היה בעיקרו לשם מניעת דהידרציה והתייבשות, הרי שהיום הוא כבר בחלקו רפואי לכל דבר ומבוצע פעמים רבות בעזרתן של תרופות.
כיום טכניקות לא ניתוחיות לחידוש עור הפנים, מילוי קמטי הבעה, שינוי עדין של תווי פנים ואפילו הבהרת העור, כבר הפכו חלק מנורמה.
נורמה אשר למעשה קובעת רף חדש.

האם מגמה זו חיובית?

כאן שוב טמונה התשובה באופיו של האדם.
האם התשוקה ליופי תפחת או תיעלם?
האם אפשר לעצור קידמה?

התשובה היא לא!

גם אם ננסה להתכחש לתשוקתנו ליופי או לשאיפה לקידמה, הרי שכנראה משהו מטבענו העמוק תמיד שוב יצוץ ויעלה (להלן התהליך שעבר על ברית המועצות לשעבר שהפכה לפתע ל”מעצמת אופנה ויופי..” לאחר אג`נדה סדורה בת עשרות שנים אשר חרטה על דגלה בין היתר את המוטו של “בגד לכל פועל” ולעג ל “דקטנט המערבי הקפיטלסטי “..).
כך שאפשר לומר בביטחון רב למדי כי היופי האנושי ימשיך להיות מרכיב מרכזי בתרבותנו, תחומי המחקר והעניין שלנו גם בעתיד.
ועד כמה נאמץ מאותה קדמה – זה כבר תלוי בכל אחד מאתנו!

בברכה
ד`ר אודי בר

Go Top