×

מי שתייה מותפלים ללא תוספת מגנזיום -מעלים תמותה ותחלואה!

( מועד פרסום ראשון – 28/3/2012 )

מי שתייה מותפלים מיוצרים ממי ים שעוברים תהליך טיהור (אוסמוזה הפוכה) המסיר את תכולת המינרלים (מלחים) בהם, וביניהם גם המינרל החיוני -מגנזיום.

מי שתייה מותפלים משמשים כבר כיום לשתייה  ל-40 אחוזים מהציבור בישראל, ובתוך שנתיים יהוו מי השתייה הבלעדיים ליותר משני שלישים מהציבור הישראלי!

עד 2020 כולנו נשתמש רק במים מותפלים!

מי שתייה מהווים את אחד מן מהמקורות הזמינים והנגישים לצריכת מגנזיום יומית.

על פי דו’ח שנכתב ופורסם השבוע (26/3/2012) באגף לבריאות הציבור מטעם משרד הבריאות נאמר במפורש: המשך צריכת מי ים מותפלים ללא העשרתם במינרל החיוני- מגנזיום, תעלה באופן מובהק את התמותה בישראל מדי שנה ממחלות לב וכלי דם.

למעשה טוען משרד הבריאות כי ללא תוספת מגנזיום למי השתייה יופיעו  250 (!) מקרי מוות חדשים מדי שנה כתוצאה מהתקפי לב .

עם זאת, לעת עתה עדיין אין הסכמת משרד האוצר להמלצת משרד הבריאות אודות הוספת המגנזיום למי השתייה משיקולים כלכליים -הוספת המגנזיום למים המותפלים תייקר את מחירם מאוד.

אכן מים מותפלים הם יקרים מאלה המופקים מהכנרת, מי התהום או ממעיינות, אולם הם חיוניים ביותר בארצות שחונות כשלנו- על מנת לשמור על מי התהום מפני שאיבת יתר וכמובן מניעת דלדולו הנוסף של אגם הכינרת.

אולם, המשך צריכת מים מותפלים לשתייה ולהשקיה עלולה להשפיע הרבה יותר גם ממה שנראה כיום למשרד הבריאות.

נתונים ממחקרים רבים מראים כי צריכת המגנזיום פחתה בחצי כמעט מאז תחילת המאה העשרים. הסיבות לכך נעוצות בדלדול הקרקעות המינרל החיוני בגלל עיבוד יתר וכן מתהליכי הייצור התעשייתיים של המזון. כמו גם בגלל התפריט הלא מאוזן שאנו צורכים המכיל פחות מידי ירקות ויותר מידי מזון מעובד.

מחקרי אוכלוסין שבוצעו בארצות הברית ומדינות נוספות כדוגמת אוסטריה, קנדה ואפילו ישראל הדגימו כי מחסור במגנזיום נפוץ בעולם המערבי.

גם מצבי מתח ממושכים עלולים לגרום לאיבוד מוגבר של מגנזיום מן הכליה בשל העלייה ברמות האדרנלין וכן המינרל אובד בהזעה מוגברת בארצות חמות כשלנו.

מקורות תזונתיים למגנזיום:

המקורות העיקריים למינרל מגנזיום (למעט מי השתייה) הם ירקות ירוקים עליים, רצוי כאלה עם עלים עבים במיוחד כגון תרד, הסופגים את המינרל מהקרקע.

מקורות נוספים למגנזיום במזון הן קטניות,שעועית שחורה,אגוזים, שוקולד ומוצרי חיטה מלאה ובכמות פחותה בקר ועוף הניזונים ממספוא העשיר במגנזיום. אולם  כאן עלולה להיווצר בעיה נוספת כי ירקות, קטניות ודגנים המושקים במים מותפלים גדלים להיות עניים במגנזיום..

מעבר לכך , יש לדעת כי מזונות מעובדים (הנפוצים בתפריט המערבי) דלים במגנזיום, ובכלל זה גם קטניות ובשר וכמובן גם מוצרי קמח לבן מאחר ותהליך עיבוד המזון מביא לאובדן מרבית תכולת המגנזיום שבו.

אוכלוסיות המועדות במיוחד לחוסר במגנזיום:

בקרב  הנוטלים תרופות קבועות שונות, חולי לב, או אלה הנוטלים תוספי סידן או מרבים בשתיית קפה ואלכוהול עלול להיווצר מחסור חמור במגנזיום גם בנוכחות צריכה הולמת של מגנזיום מהמזון.

נטילת תוסף סידן פופולארית מאוד כיום וחשובה לעצמות, אולם מתחרה בספיגת המגנזיום במעי.

גם תרופות  כגון משלשלים, משתנים, תרופות ללחץ הדם, תרופות פסיכיאטריות, תרופות למושתלי- איברים  ורבות אחרות גורמות לירידה ברמות המגנזיום בדם- לעיתים עד מחסור מסוכן.

המינרל מגנזיום חיוני לתפקוד הלב ודפנות כלי הדם, מעבר לכך הוא חיוני למערכת העצבים ותפקוד השרירים. בקרב ספורטאים תוספת שלו חיונית ומקובלת ונתגלתה גם כיעילה בקרב חולי אסטמה בצורה של עירוי מגנזיום המשמש גם בסיבוכי הריון ולידה (רעלת הריון).

מחקרים נוספים הדגימו כי תוספת מגנזיום הועילה גם בילדים עם הפרעות קשב וריכוז,בקרב חולי סוכרת ויתר לחץ דם, תסמונת טורט ועוד.

סימני החסר במגנזיום:

חולשה, בלבול,שינויים באישיות, רעד והתכווצויות שרירים, בעיות עיכול,  הפרעות בקצב הלב נפיחות חניכיים, נגעי עור ותנועות לא רצוניות בשרירי הפנים.

סימני עודף מגנזיום:

ככלל,  עודפי המגנזיום מופרשים על ידי הכליות. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר לנטילת מינון יתר של התוסף היא שלשול.

מה עושים בינתיים?

לעת עתה, עד אשר יועשרו המים במינרל החיוני, יכול כל אחד מכם, במיוחד אלה מכם הנוטלים תרופות מרשם או סובלים ממחלת לב,סוכרת, יתר לחץ דם או אסטמה ,לבדוק רמות המגנזיום בדמכם במסגרת בדיקה נמצאת בסל כל הקופות.

 אם תתגלה רמת חסר- כל שעליכם לעשות הוא להגדיל את  צריכת המגנזיום היומית שלכם אם על ידי נטילת תוסף תזונה,  או לנסות ולהעלות באופן ניכר את צריכת הירקות העליים וכן את מוצרי הדגנים המלאים והקטניות.

התוסף אינו יקר ורצוי להעדיפו בצורת מגנזיום ציטראט המיוצר על ידי כל היצרנים.

יעילות נטילת תוספי המגנזיום נתגלתה מזה כבר כבעלת השפעה מגינה מפני תחלואה ותמותה מגוונים. למשל:

מגנזיום ומחלות לב מחקר רב לאומי שנערך באוסטריה ארהב וישראל הדגים כי בקרב חולי לב שנטלו מגנזיום הייתה פחות תמותה באופן ניכר וכן פחות הפרעות קצב ועמידה טובה יותר במבחני מאמץ.

מגנזיום ויתר לחץ דם מחקר שערך משרד הבריאות הקנדי הדגים כי מחסור במגנזיום מעלה הסיכון ללקות ביתר לחץ דם. נטילת תוספי מגנזיום בקרב אלה הסובלים מרמות חסר שלו מאפשרת הפחתת מינון תרופתי.

מגנזיום וסוכרת מחקר שכלל 85 אלף נבדקים ונמשך 12 שנים הדגים חס הפוך בין מגנזיום בתזונה והסיכון ללקות בסוכרת. מגנזיום חשוב להפרשת אינסולין ומאפשר קליטתו בתאים.

מגנזיום וכאבי שרירים בספורטאים ואלה הסובלים מהתכווצויות שרירים מכאיבות בגפיים תחתונות המפריעות לשינה מועילה תוספת מגנזיום ומהווה שיגרה טיפולית במרפאתי מזה שנים.

מגנזיום ובריאות השן  מחזק השיניים ושומר מפני עששת על ידי חיזוק האמייל.

צריכה יומית מומלצת-420 מג’

במצבי דרישה מוגברת- מומלצת תוספת של 300 מג’ ליום.

בברכה
ד”ר בר

Go Top