×

על ידי מילוי קמטים ועיצוב הלחיים והסנטר ניתן בקלות יחסית ובביטחון להחזיר ארשת צעירה לפנים

מילוי קמטים, מושג שהפך כה נפוץ בשנים האחרונות, באמת הביא לשינוי אמיתי, מהפכה של ממש, בדרך בה אנו יכולים לשנות ולהשפיע על חזותנו החיצונית.

על ידי מילוי קמטים ועיצוב הלחיים והסנטר ניתן בקלות רבה יחסית ובביטחון מלא להחזיר ארשת צעירה לפנים, להשיב המרקם החלק והרך לעור תוך יצירת מבנה פנים מתוח חד וברור האופייני כל כך לנעורים. וכל זאת לצד שמירה על מראה ומבע טבעיים לגמרי !

כיום למעשה אפשר לדחות את ניתוחי מתיחות הפנים בשנים רבות ולעיתים גם להימנע מהם כליל.

ואכן ניתוחי מתיחות הפנים המבוצעים כיום קטנים באחוזים ניכרים מבעבר ובגילאים מבוגרים הרבה יותר.

ניתוחי מתיחות הפנים מוגדרים כ”ניתוחים גדולים” העלולים להימשך שעות ממושכות וכרוכים בהרדמה כללית. הם טומנים בחובם סיכונים לא מבוטלים, וזאת כמובן לצד החלמה ממושכת ותוצאות אשר פעמים רבות פוגמות קשה במבע הפנים הטבעי.

כך שהופעתן של טכניקות רפואיות מתקדמות המאפשרות שימור החזות הצעירה והרעננה של הפנים, תוך שמירה על המראה וההבעה הטבעיים וללא סיכונים הכרוכים בניתוח – אכן מהווה מהפכה של ממש בכל הנוגע לרפואה האסטטית בת השנים האחרונות.

חומצה היאלורונית – חומר מילוי קמטים הבטוח מכולם

חומצה זו, בעלת מירקם דמוי ג’ל, נמצאת ומיוצרת בשפע בעור צעיר. עם העלייה בגיל חלה האטה בייצורה והעור מאבד מהאלסטיות, הנפח וכמות הלחות הנאגרת בו.

הזרקת חומצה היאלורונית נחשבה תמיד לבטוחה ביותר, וזאת בין היתר משום שאינה נחשדת לאלרגנית (אינה עלולה לגרום לתגובה אלרגית) וגם אינה טומנת בחובה את הסכנות קצרות וארוכות הטווח הכרוכות בהזרקת סיליקון נוזלי.

אולם, עד לפיתוחם של חומרי מילוי קמטים מתקדמים בעשור האחרון, העניקו חומצות אלה תוצאות קצרות טווח ביותר.

פריצת הדרך שהביאה לפיתוחם של חומרי המילוי החדישים התבססה על יצירת קשרים כפולים במולקולת החומצה ההיאלורונית ובכך הואט באופן דרמטי פירוקה על ידי העור. מהפכה טכנולוגית זו היא שאפשרה לראשונה ליצור חומרי מילוי מבוססי חומצה היאלורונית המעניקים תוצאות ארוכות טווח.

יתרון נוסף וחשוב בחומרי מילוי חדשים אלה היה תחושתם הטבעית למגע והרכות האופיינית בעיצוב ומילוי השפתיים.

(חומרי המילוי שהיו בשימוש בעבר, כגון ה”ארטיקול” או הסיליקון יצרו נוקשות אופיינית מתחת לעור ופעמים רבות מראה סינטטי לשפתיים)

מאז ועד היום, מהווים חומרי מילוי קמטים מבוססי חומצה – היאלורונית לחומרים הבטוחים והמומלצים ביותר למילוי קמטים ועיצוב שפתיים ולחיים בעולם כולו.

נהוג לחלקם על פי דרגות הצמיגות השונות המאפיינת כל אחד מהם וההופכות אותם למתאימים למילוי וטיפול בחלקי הפנים השונים.

למשל, למילוי קמטים עמוקים, או עיצוב ומילוי שפתיים חומר המילוי המועדף עלי הוא- ה”פרלן”.

“פרלן” היה הראשון בעולם מבין כל חומרי המילוי בקבלת היתר על ידי ה- FDA (מינהל הבריאות האמריקאי) כבר בשנת 2001. הוא עשוי רקמה צפופה של חומצה היאלורונית ומהווה חומר המילוי המפורסם והנפוץ ביותר בשימוש בעולם .

למילוי קמטים שטחיים יותר, כגון אלה המופיעים מעל לשפתיים או כקמטי חיוך בזוויות העיניים משמשים חומרי מילוי בעלי צמיגות פחותה המעניקים לעור מירקם ומגע טבעיים וחלקים. הראשון והמרכזי מבניהם מכונה “רסטילן טאץ”. גם חומר זה קיבל היתר ה-FDA ונפוץ מאוד בשימוש בעולם.

חומר מילוי קמטים החדיש ביותר אשר משלים את מהפיכת מילוי קמטים מכונה “רסטילן וויטל”.

חומר זה, אשר אושר גם הוא לשימוש על ידי ה-FDA האמריקאי מאפשר לראשונה לעצב ולתקן פגמי גיל אשר קודם לכן לא נתאפשרו.

למשל, על ידי הזרקה טיפתית של חומר זה אפשר למלא בביטחון ארובות עיניים שקועות, הבהרת “עיגולים שחורים” מתחת לעיניים כמו גם למלא ולעצב עצמות לחיים וסנטר, לצד תיקון קמטוטים במחשוף החזה ובכפות הידיים.

שילוב של מספר חומרי מילוי קמטים, כמו למשל “פרלן” בקמטים הנאזולבילאיים- הנמתחים בין צידי האף לפה, ו”רסטילן וויטל” לשם החזרת נפח ללחיים שקועות והבהרת ארובות העיניים, מביא להצערה ד ר מ ט י ת וניכרת של הפנים.

הלחיים הן הראשונות להסגיר את סימני הגיל, הן מאבדות מנפחן בהדרגה, ויחד עם איבוד נפחן מופיעה שקיעה שלהן היוצרת מראה עייף, לא “מגוהץ” והפנים מאבדות מיופיין הטבעי.

תוספת ועיצוב פסגות לחיים, משיבה בחטף את המראה הצעיר לפנים ומאפשרת יצירת “המבנה הקלאסי” של הפנים בדומה לאידיאלי היופי המקובלים.

גם עיצוב מוגדר יותר של הסנטר, בגברים ונשים, מחזיר לפנים החלטיות וקווי מתאר ברורים, המפצים על סנטר נסוג מלידה, , או צניחת קו הלסת עם העלייה בגיל.

לאור הביטחון הרב ומיעוט תופעות הלוואי הכרוכים בהזרקת חומרי מילוי קמטים כדוגמת “רסטילן וויטל” אפשר למעשה לתקן כיום ולייפות מבנה פנים, גשר אף, קוטר עצמות לחיים וגובהן, וכן קו לסת גם בצעירים אשר שואפים לשפר חזותם החיצונית, ואינם חפצים בהחדרת שתלי סיליקון קבועים הכרוכים בניתוח ומעניקים מראה פלסטי לפנים.

מגמה זו של עיצוב והדגשת תווי הפנים, גם בצעירים, הופכת כבר כיום לפופולארית מאוד בקרב כוכבים רבים בתעשיית הקולנוע, ולדעתי רק תגבר בשנים הקרובות.

אכן מהפכה!

אולם זה המקום לציין כי החיפוש אחר חומרי הזרקה למילוי קמטים אינו חדש כלל. כבר בתחילת המאה ה-20 ניסו להזריק לפניהן של שחקניות שמן פרפין בכדי להעניק נפח לפניהן כמו גם למלא את קמטיהן. שיטה זו גרמה למטופלים רבים סיבוכים קשים המכונים כיום “פרפינומה”. סיבוכים אלה גרמו להשחתה קשה של פני המטופלים והוציאו את השימוש בשמן הפרפין אל מחוץ לתחום.

מאז ועד היום עברו חומרי ההזרקה כברת דרך כבירה!

כיום ידועים עשרות חומרים שונים, שחלקם שימשו בעבר בכל רחבי העולם לשם מילוי קמטים ועיבוי שפתיים ואילו כיום אינם עוד בשימוש . מבין חומרי ההזרקה השונים קל למנות כיום חומרים הבטוחים מאוד לשימוש לצד אחרים אשר בטיחותם מוטלת בספק.

עד כאן על החידושים האחרונים.

חומרי ההזרקה השונים בסקירה היסטורית קצרה:

סיליקון
סיליקון מוכר לענף הרפואה האסתטית מזה שנים רבות. החומר עצמו זול ביותר והפך אטרקטיבי לרבים גם מפאת מחירו וגם מפאת תוצאותיו האסתטיות למדי. אבל, בהזרקת סיליקון נוזלי למילוי קמטים בפנים יתכנו סיבוכים חמורים ביותר, הסיבוך האופייני מכונה “סיליקינומה”. בסיבוך זה אשר יכול להופיע בכל שלב לאחר ההזרקה (גם שנים רבות) מופיעים מעין גושים גדולים בעור המפרישים מוגלה וגורמים לדפורמציות (עוותים) קשים בפנים. לסיבוך וזה ונוספים העלולים להופיע לאחר הזרקת סיליקון אין כיום כל פתרון הולם. זה המקום לציין כי במרבית ארצות הברית ומדינות נוספות בעולם נאסרה לחלוטין הזרקת סיליקון לפנים או לשפתיים.

קולגן
קולגן מופק מרקמת חיבור של עגלים ושימש להזרקה למילוי קמטים החל משלהי שנות השמונים. הוא נחשב לבטוח למדי, פרט למספר אחוזים הרגישים לו באוכלוסייה.
לקולגן חסרון אחד משמעותי פרט להיותו אלרגן (עלול לגרום לאלרגיה) ), והוא הזמניות הרבה הכרוכה בתוצאותיו האסתטיות. גם מילוי קמטים בהזרקה טובה של קולגן אינה מותירה את חותמה מעבר לחודשיים בדרך כלל (במקרה הטוב), ואז יש לחזור שוב ושוב על ההזרקה לשם השגת התוצאה הרצויה.

כיום כמעט ואינו נמצא עוד בשימוש .

ניו-פיל
ניו-פיל הוא שמה של חומצת חלב (פולי לקטיק אסיד) שפותחה למילוי קמטים בשלהי שנות התשעים ושימשה כחומר הזרקה פופולארי במרפאתי ובמרפאות רבות בחו’ל במחצית הראשונה של שנות האלפיים. חומצת החלב אינה גורמת לגירוי אלרגי ואינה מצריכה טסט לפני ביצועה. ניו-פיל משמש למילוי קמטים עמוקים ושפתיים. חומצת החלב המוזרקת, גורמת לרקמת העור ליצר סיבי קולגן חדשים וצפופים ובכך לעבות ולחזק את מרקמו. התוצאה המתקבלת היא טבעית למגע ומשתלבת היטב עם מבנה הפנים. החומצה הלקטית עצמה לאחר שמזרזת את התחדשותו של העור, נמוגה ואינה נותרת עוד ברקמות.

חומר מילוי זה אינו מופץ עוד בארץ מזה מספר שנים, אולם זכה לאחרונה, תחת שם מותג חדש לאישור בטיחות ויעילות מה- FDA האמריקאי.

ארטקול
המחשבה שעמדה מאחרי פיתוחו של הארטקול בשנת 98′ למילוי קמטים הייתה שילוב יעילותו של הקולגן עם קביעותו של הסיליקון. ואכן ארטקול מכיל תרחיף של קולגן וכן חומר סינתטי המכונה PMMA (פולימתיל מטקרילט) אשר נשאר לעד במקום ההזרקה. חומר זה בחלוף הזמן גורם לרקמת העור לייצר מעין רקמת צלקת סביבו ובכך מבטיח את הישארות המילוי. לפרק זמן בלתי מוגבל.

חסרונו הגדול של הארטקול, הוא היכולת לחוש בו במישוש חיצוני של העור. שפתיים שמולאו בארטקול למשל, נוקשות למגע ובעלות מרקם לא טבעי. גם הזרקות במיקום לא מוצלח אשר בוצעו בשוגג על ידי הרופא נותרות חרוטות לעד בפני המטופל. סיכון לא מבוטל..

חומר זה עדיין נמצא בשימוש למילוי קמטים, אולם מוגבל ביותר, למרות כי גם הוא זכה לאישור ה- FDA לאחרונה.

ביו אלקמיד
ביו אלקמיד נכנס לשימוש מוגבל בתחילת שנות האלפיים בישראל ובעולם . חומר הזרקה זה אינו נעלם לעולם ונותר ברקמה כנוזל. הגוף כתגובה להימצאותו, עוטף אותו ברקמה פיברוטית (רקמת חיבור) ובכך מקבע את הנוזל למקומו. יתרונו הגדול שהוא אינו מתכלה.

חסרונותיו העיקריים הם הקושי והכאב הרב, כמו גם הסיבוכים העלולים להיות כרוכים בהזרקתו.

נאסר לשימוש למילוי קמטים בפנים מזה מספר שנים!

הותר לשימוש רק למילוי פגמי גוף גדולים.

שומן טבעי
שומן טבעי למילוי קמטים, ממש כשמו כן הוא. מדובר למעשה בשאיבה של שומן עצמי מגוף המטופל עצמו (ירכיים למשל) והזרקתו של השומן הנשאב למילוי קמטים או ללחיים. פעולה זו, מבוצעת במסגרת חדר ניתוח ומותירה צלקת באזור תורם השומן. חסרונה הגדול של שיטה זו הוא כי כעבור עד כשנה רובו של השומן המוחדר נספג ונעלם. וגרועה מכך אולי היא הבעיה כי ספיגתו של השומן אינה סימטרית בהכרח. מה שיכול להותיר את המטופל עם לחי גבוהה מהשנייה או קמט מלא למחצה…

עדיין מיושם לעיתים כחלק מניתוחי מתיחות פנים, אולם מעניק בד”כ תוצאות לא מעוצבות, מראה תפוח וסינטטי לפנים ונמוג ברובו כעבור כשנה.

עד כאן על מילוי קמטים.

בברכה,
ד”ר אודי בר.

Go Top