×

10 עצות בריאות יעילות לטיפול בהורים מבוגרים

 

כשההורים שלנו מתבגרים ומזדקנים, אנחנו הופכים להיות המבוגר האחראי וצריכים לדאוג להם. איזה סימנים יכולים להעיד כי הבריאות שלהם בסכנה ואיך התזונה יכולה להשפיע על מצבם בגיל הזה? מדריך

ד”ר אודי בר

פורסם: YNET

קישור לכתבה באתר YNET

הזכות לטפל בהורים קשישים היא מנת חלקם של אלה שזכו להורים מאריכי חיים. אולם זכות זו כרוכה באחריות רבה וכן דאגה מתמדת לשלומם של ההורים ולרווחתם המלאה. להלן עשר עצות חשובות היכולות להועיל בשמירה על בריאותם של ההורים הקשישים, בזיהוי סימני מצוקה מוקדמים אצלם וכן המלצות לתוספי תזונה, דגשים על איכות וטיב מזונם וערנות לתופעות הלוואי של התרופות שנוטלים.

1. הקפידו על שמירת קשר תכופה ככל האפשר

גם אם השיחות התכופות נראות לכם לגמרי מיותרות “מאחר ואין ממש מה לספר חדש” הרי שתקשורת מכל סוג חיונית לשימור היכולות הקוגניטיביות של הוריכם. בקשישים נתגלה שבדידות ומחסור בתקשורת עם בני אדם אחרים מהווים גורם מכריע בהתפתחותו וחומרתו של השיטיון בגיל המבוגר.

2. שימו לב להופעת בלבול פתאומי בקרב אחד מהוריכם

בשכבת הגיל המבוגר, גורמים רבים עלולים לגרום להופעתם של בלבול וחוסר התמצאות המופיעים לפתע ואינם הולמים את התנהגות ההורה בשגרה. מבין הגורמים הרבים ראוי לציין את מחלות חום הפשוטות, אשר בקשישים עלולות להתבטא מעבר לסימני המחלה הרגילים גם בבלבול ופגיעה התמצאות החולפים עם ההחלמה. ירידה ברורה בערנות ובחוש ההתמצאות של אחד מהוריכם עלולה גם להיגרם משימוש יתר בתרופות הרגעה וכדורי שינה מסוג הבנזודיאזפינים, כגון וואליום ואחרות. תרופות אלה המשמשות מזה שנים רבות כמשרות שינה וככדורי הרגעה פופולריים, עלולות להיות בעלות השפעה ניכרת על מצב התודעה של הקשיש וגם לדמות מצב של דמנציה (שיטיון) ממש. השימוש בתרופות אלה חייב להיות מבוקר ובמינון מינימאלי, אם בכלל. אם בכל זאת עולה צורך בשיפור איכות השינה של ההורה המבוגר הרי שיש כיום סל שלם של תרופות מגוונות הפועלות במנגנונים שונים והמשמשות כמשרות שינה או כתרופות הרגעה וכרוכות פחות בטשטוש ההורה המבוגר. וכמובן, שירידה ברמת הצלילות וכן בלבול המופיע לפתע עלול גם לרמז על אירוע מוחי המחייב פנייה מידית לקבלת עזרה רפואית. חלק מן האירועים המוחיים חולפים מאליהם ללא הותרת כל נזק תוך 24 שעות ובחלקם האחר דווקא טיפול מיידי מועיל דרמטית לצמצום הנזק הנוירולוגי שמותירים. כך שבכל מקרה בו אתם חושדים באירוע מוחי אל תשתהו ופשוט העבירו ההורה לחדר המיון הקרוב לביתו.

3. שימו לב לתרופות ללחץ דם שהם נוטלים

בקרב הורים הנוטלים תרופות משתנות ללחץ דם שימו לב לרמות האשלגן באמצעות בדיקות קבועות בקופת החולים. רמות המינרל אשלגן חייבות להישמר בטווח מצומצם מאוד בדם הנחשב לתקין. כל עלייה תלולה או ירידה חדה ממסגרת הטווח התקין עלולה לסכן חיים. תרופות להורדת לחץ דם נפוצות מאוד בשימוש בשכבת הגיל השלישי, רבות מביניהן הן תרופות משתנות המבוססות על האצת ניקוז המים מהגוף ובכך מפחיתות את לחץ הדם. אולם למרבית תרופות אלה מתלווה בדרך כלל גם הפרשה מוגברת של אשלגן בשתן. מאחר וירידות חדות ברמות האשלגן עלולות לגרום להפרעות קשות בקצב הלב ולהתבטא גם בלחצים בחזה וקשיי נשימה, נחוץ לבדוק תדיר במסגרת קופות החולים את רמות האשלגן בדם. אם אתם נוכחים לדעת כי להוריכם רמות אשלגן נמוכות הנעות סביב הגבול התחתון, האיצו בהם לאכול יותר ירקות ובמיוחד עגבניות. אכילת ירקות בד’כ מספיקה ואין כל צורך בהשלמות נוספות. עם זאת במקרים קיצוניים עלולים להופיע שינויים בא.ק.ג ויש צורך באשפוז והשבת המינרל בעירוי.

4. שימו לב למצב הרוח של ההורים

בקרב קשישים תחושות של דכדוך, חוסר אונים ועצבות מאיצים הופעת דמנציה מכל הסוגים. כל סימן של דיכאון בגיל המבוגר חייב לקבל התייחסות חשובה וראויה ככל תסמין גופני אחר. נסו לחשוב כיצד תוכלו לשמח את ההורה המבוגר ואם אתם חשים כי ידכם אינה מספקת, אל תהססו לשקול פנייה לרופא המשפחה על מנת להמליץ על תרופות נוגדות דיכאון. יש כיום משפחה שלמה של תרופות נוגדות דיכאון הניתנות לנטילה גם בגיל המבוגר וחלקן ניתנות לשילוב עם תרופות אחרות הניטלות בקביעות.

5. בדקו האם הוריכם שומעים ורואים היטב

קהות חושים, הנראית לעיתים כחלק טבעי של ההזדקנות, מבוססת לעיתים ברובה על ירידה באיכות השמיעה ועל ירידה בחדות הראייה. קטרקט: עכירות העדשה שבעין (שאמורה להיות זכה וצלולה) היא תופעה נפוצה מאוד בגיל השלישי. חומרת הקטרקט ההולכת ומחמירה עם העלייה בגיל, חומקת לעיתים רבות מאבחון עד לשלבים מתקדמים מאוד. הופעת הקטרקט גורמת לירידה אופיינית בחדות הראייה ומביאה לפגיעה ביכולת להבחין בפרטים המקשה מאוד על קשישים להתמצא ולהסתדר בכוחות עצמם. לעתים, בגלל איחור באבחנת הקטרקט מוחלפים עוד ועוד זוגות משקפיים בניסיון לשפר את הראייה, אולם ללא כל תועלת. עכירות זו בעדשת העין ניתנת לטיפול, לאחר שכבר הופיעה, רק באמצעות ניתוח להסרתה של העדשה העכורה והחלפתה באחרת. ירידה בשמיעה: מקשה על התקשורת בין קשישים לבין סביבתם ומהווה גורם בהאצת תהליכי שיטיון ואף היא ניתנת במרבית המקרים לאבחון וטיפול מדויק ולהתאמת מכשיר שמיעה במקרה הצורך. במקרים בהם אובחן צורך במכשיר עזר לשמיעה כדאי להמליץ להורה להשתמש במכשיר השמיעה במרבית שעות הערנות משום שבעצם חווית השמע ורבגוניות הצלילים יש משום שמירה עת תפקודים קוגניטיביים רבים וקשר עם הסביבה.

6. שימו לב לכמות החלבון שהוריכם אוכלים

פעמים רבות, קשישים נוטים מבלי משים לצמצם צריכת חלבון מלא. חלבון מלא, כזה הקיים בבקר, עוף, דגים, גבינות וביצים חיוני לשימור כוח השרירים ותפקודם התקין כמו גם חיוני לתהליכים רבים בגופנו. אמנם עם העלייה בגיל חלה ירידה בהיקף הצריכה הקלורית היומית המומלצת ,בין היתר בגלל האטה בתהליכים מטבוליים שונים וכן בגלל ירידה ברמת הפעילות הפיזית, עם זאת רמה נאותה של חלבון מלא חייבת להישמר בקביעות, וזאת על מנת למנוע האצת תהליכי הניוון ברקמת השריר המופיעים באופן טבעי על העלייה בגיל. העשרת התפריט בפחמימות או שומנים עלולה לגרום להשמנה או לעלייה ברמות הסוכר בדם, אולם הקפדה על צריכה יומית של חלבון מלא ורזה מכל סוג חשובה ביותר ואין לוותר עליה. למעט בקרב הסובלים ממחלת כליות מתקדמת והזקוקים להגבלת צריכת החלבון היומית.

7. שימו לב לצריכת המלח של ההורים

צריכה מרובה של מלח מהווה גורם סיכון לתחלואה ותמותה בדומה לעישון סיגריות. בקרב קשישים מלח גורם לאגירת מים ובכך מביא לעלייה בלחץ הדם, מגדיל את העומס על שריר הלב, גורם להופעת בצקות בקרסוליים ובשוקיים ועלול לגרום גם לבצקת ריאות. מלח עלול להסתתר במינונים גבוהים במיוחד במגוון מזונות אשר קשישים נוטים לצרוך כגון מזון מן המוכן, חמוצים, סלטים בקירור, קוביות תיבול , אבקות מרק ומשפרי טעם, ועוד. תוכלו ללמוד על מידת המלח הקיימת במזון שהוריכם צורכים על פי כמות הנתרן המצוינת על האריזה. דעו כי כמות העולה על 300 מ”ג ל-100 גרם מוצר נחשבת לגבוהה.

8. שימו לב לתרופות להפחתת כולסטרול שהם נוטלים

להורים הנוטלים תרופות להפחתת כולסטרול ומדווחים גם על חולשה קשה ברגליים נסו שילוב התוסף קואנזים 10. בקרב קשישים הנוטלים תרופות ממשפחת הסטטינים לשם הפחתת רמות הכולסטרול, עלולה להופיע חולשת שרירים היכולה להתבטא בהחמרת אי ספיקת הלב קיימת, או להתבטא כחולשת גפיים קשה. השלמת הטיפול התרופתי על ידי מינון מתאים של התוסף קואנזים 10 תתגבר על מרבית תופעות הלוואי הללו, וגם תקל על כאבי השרירים האופייניים. יעילות תוסף זה תלויה בין היתר במינון בו הוא ניטל, כך שלעיתים לשם השגת יעדי הטיפול יש צורך לעיתים במינונים הגבוהים מ- 400 מג’ ליום וזאת רק לאחר העלאת מינונים איטית ומבוקרת ורצוי בפיקוח רפואי. תוסף זה אין ליטול בקרב הסובלים מהפרעת קצב לבבית.

9. אולי הם זקוקים לתוספת מגנזיום

להורים הסובלים מהתכווצויות שרירים בלילה המקשות עליהם את השינה, המליצו על נטילת תוסף תזונה של המינרל מגנזיום. הוא חיוני להולכה העצבית וחשוב בין היתר לתפקוד תקין של שריר הלב ושמירה על הרקמות, מחסור בו עלול גם לגרור הופעת בלבול, חולשה, רעד בשרירים, וחוסר תיאבון. מחסור בו הוא גם אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לתופעת התכווצויות שרירים בלתי רצוניות בלילה – המהוות אחת מהסיבות הנפוצות להפרעות שינה בקשישים. תופעות אלה ניתנות להקלה דרמטית על ידי הוספת של מגנזיום ציטראט (כתוסף תזונה המיוצר על ידי היצרנים השונים ) במינונים שאינם עולים על 400 מ”ג ליום. אגב, גם רמותיו של מינרל זה ניתנות לבדיקה במסגרת כל קופות החולים.

10. הם זוכרים פחות טוב? המליצו להם על גינקו בילובה

גינקו בילובה הוא תוסף תזונה מהוותיקים שבשימוש ומיוצר על ידי מרבית היצרנים בעולם. הוא מופק מקליפתו של העץ העתיק ביותר בעולם ומהווה את אחד מהתוספים הראשונים שיעילותם נחקרה ותועדה בבירור. מיצוי הצמח מהווה מקור עשיר לחומרים המכונים גינקוזידים הפועלים על המרצת קצב ותהליכי החשיבה כמו גם משפרים תפקודי הזיכרון. יעילותו הרבה הפכה את השימוש בו למחייב מרשם במדינות מערביות מתקדמות כגון גרמניה. בארץ, הוא אינו מחייב מרשם רפואי ויש לציין כי התוסף נסבל היטב בדרך כלל על ידי הנוטלים אותו וניתן גם לשלבו עם מרבית תרופות המרשם. אולם, יש לנקוט זהירות יתרה בשימוש בו בקרב הלוקים בלחץ דם, והוא אסור בשימוש בקרב אלו הנוטלים קומדין- תרופה נוגדת קרישה. נטילתו מומלצת בשעות הבוקר והצהריים ובמינונים המומלצים על ידי היצרנים השונים. נטילתו בשעות הערב עלולה לפגוע בתהליך ההירדמות.

הכותב הוא רופא כללי, יועץ מומחה לתוספי תזונה ורפואה אסתטית

Go Top