×

האסונות הגדולים בתחום האסתטיקה ואיך להימנע מהם

 

יחד עם הירידה במספר ניתוחי מתיחות הפנים הנמשכים שעות תחת הרדמה מלאה, ירדו גם מספר הסיבוכים הקשים ואחוזי התמותה הכרוכים בניתוח ובהרדמה. עם זאת, גם לטיפולי הרפואה האסתטית עלולים להתלוות סיבוכים אופייניים

ד”ר אודי בר

פורסם: סלונה

קישור לכתבה באתר סלונה

במהלך העשור האחרון, פחתה באופן ניכר הפנייה לביצוע ניתוחי פנים לטובת עלייה תלולה בביצוע טיפולים אסטטיים שאינם כרוכים בניתוח, כמו למשל מילוי קמטים וטיפולי בוטוקס. יחד עם הירידה במספר ניתוחי מתיחות הפנים, הנמשכים שעות תחת הרדמה מלאה, ירדו גם מספר הסיבוכים הקשים ואחוזי התמותה הכרוכים בניתוח ובהרדמה. עם זאת גם לטיפולי הרפואה האסטטית עלולים להתלוות סיבוכים אופייניים.

סיבוכי מתיחות הפנים

במהלך ניתוחים למתיחת פנים נחתכים ומקוצרים שרירי הפנים כמו גם מוסרות פיסות עור גדולות. מאחר ומדובר בחתכים רבים ותהליכי החלמה ממושכים, סיבוכים מידיים ומאוחרים עלולים להתלוות להליך. סיבוך מידי לאחר הניתוח עלול להיות זיהום בחתכי הניתוח או פגיעה בעצב הפנים המביאה לשיתוק פלג פנים לצמיתות. סיבוכים מאוחרים יותר כרוכים בדרך כלל בחוסר סימטריה של הפנים, צלקות ניתוחיות בולטות לעין, או מראה מהודק ועור מתוח יתר על המידה ההופך לדק ופגיע.

מה עושים?

צלקות ניתוחיות בולטות לעין ניתן להחליק לאחר החלמה באמצעות טיפולי לייזר פרקציונלי, חוסר סימטריה ניתן לעיתים לתיקון על ידי התערבות כירורגית נוספת אך לפגיעה בעצב הפנים אין עדיין כל פתרון. עם זאת גם בטיפולי הרפואה האסטטית למרות כי קצרים ואינם כרוכים בהרדמה או ניתוח, עדיין עלולים להיווצר אסונות אסטטיים וגם סיבוכים רפואיים. אולם בשונה מהנזקים הבלתי הפיכים העלולים להתלוות לניתוח פנים מרבית סיבוכי הרפואה האסתטית הם זמניים וחולפים.

סיבוכי זריקות הבוטוקס

אחד מהסיבוכים הנפוצים יחסית של הרפואה האסטטית משויך דווקא לטיפול האסטטי הפופולארי מכולם- זריקות הבוטוקס. הצלחתו של טיפול הבוטוקס תלויה באופן מוחלט בדיוק מיקום הזרקת הבוטוקס. עיקרון פעולתו של הבוטוקס מבוסס על שיתוקם הסלקטיבי של חלק משרירי הפנים, כמו למשל שרירי המצח או השרירים סביב ארובות העיניים על מנת להחליק הקמטים. אולם הזרקה ביד לא מיומנת, במיקום שגוי או שימוש בכמות רבה מידי של בוטוקס עלולה לגרום גם לשיתוקם של שרירים סמוכים ובכך ליצור עפעף שמוט או פזילה של אחת מהעיניים.
למרבית המזל סיבוך זה חולף לגמרי כעבור שבועות עד חודשים ספורים אולם עלול לגרום לאי נוחות של ממש.

מה עושים?

על מנת להקטין למינימום האפשרי סיבוך זה של טיפולי הבוטוקס כדאי להימנע מביצוע הזרקות בוטוקס ב״מסיבות בוטוקס״ במהלכן הטיפול מבוצע בהמולה וקהל גדול, העלולים להשפיע על מיומנות ושיקול הדעת של הרופא, חשוב גם להימנע מעיסוי הפנים או מפעילות גופנית נמרצת לאחר הזרקת הבוטוקס למשך כל אותו היום עד לבוקר המחרת למניעת זליגת רעלן הבוטוקס למיקומים סמוכים.

סיבוכי הזרקת חומצה היאלורונית

גם בתחום מילוי הקמטים ומילוי הלחיים בחומצה היאלורונית הנחשבת לבטוחה מאוד, עלולים להיווצר אסונות אסטטיים כמו למשל אלה הכרוכים בהכנסת כמות גדולה מידי של חומצה היאלורונית ללחיים או לקמטים העלולה ליצור מראה תפוח ולא מחמיא של הפנים כולן ולמראה ״עשוי מידי״. למרות כי כל התוצאות האסטטיות ובכלל זה גם הגרועות שביניהן המבוצעות באמצעות מילוי בחומצה היאלורונית מתפוגגות לבסוף, עדין הן פוגמות קשות בחזות החיצונית ועלולות להיוותר לחודשים רבים.

מה עושים?

על מנת להימנע ממפגעים אסטטיים הכרוכים במילוי יתר של חומצה היאלורונית לפנים, יש להעדיף הזרקה טיפתית של החומצה ההיאלורונית במספר פעמים לשם יצירת שינוי הדרגתי, מדויק יותר ופחות תפוח.

סיבוכי הזרקת סיליקון

האסונות האסתטיים והבריאותיים הגדולים ביותר העלולים בכל זאת להתחולל בתחום טיפולי הרפואה האסתטית כרוכים כיום בהזרקת סיליקון לפנים ולשפתיים. מזה שנים רבות ידוע כי הזרקת סיליקון נוזלי לאזור השפתיים או הפנים עלולה ליצור עיוות תמידי של ממש במראה הפנים כולן שאינו ניתן לתיקון. הזרקת סיליקון נוזלי לפנים אמנם עדיין מותרת בישראל, אולם בארצות הברית ושאר מדינות העולם נאסרה בחוק מזה זמן רב. הזרקת הסיליקון נאסרה לשימוש בעולם בגלל סיבוך אופייני העלול להתלוות לטיפול זה, גרנולומה. גרנולומה הוא גידול מפריש אשר אין כל טיפול הולם עבורו – למעט הזרקה חודשית לכל החיים של תרופה (קורטיקוסטרואידים) לאזור על מנת למנוע התלקחות התופעה.
אחד הקורבנות המפורסמים לסיבוך זה היא מירב גרובר השחקנית המוערכת שעברה הזרקת סיליקון בפניה בישראל. מילוי קמטים או שפתיים באמצעות סיליקון גם אם עובר ללא סיבוכים מותיר עור ושפתיים נוקשות גדולות וחסרות גמישות לעד.
כך שבנשים שבצעו בצעירותן הגדלת שפתיים באמצעות סיליקון, עם העלייה בגילן וההזדקנות הטבעית של פניהן הן נותרות עם שפתיים שאינן הולמות את מי שהפכו להיות ופוגמות בחזות הפנים לצמיתות. אחת מהדוגמאות המוכרות לאסון אס.טי נחרץ זה, היא דווקא מעצבת האופנה דונטלה וורסצ׳ה שכבר לא משנה מה תלבש ומה תבשר- שפתיה תדברנה תמיד בשם עצמן.

מה עושים?

לרוע המזל, עד ליום זה לא מוכרת דרך רפואית ובטוחה לתקן ״שפתי סיליקון״ גדולות מידי, למעט כריתה כירורגית של חלק נרחב מהשפתיים. כך שיש פשוט להימנע מביצוע טיפול זה ולהעדיף את השימוש המקובל יותר כיום בארץ ובעולם בחומצה היאלורונית.

הכותב הוא ד״ר אודי בר,
מומחה לעיכוב תהליכי הזדקנות

Go Top