×

פנים חלקות: 10 עצות לטיפול באקנה בכל גיל

פצעי בגרות, למרות שמם, יכולים להופיע בכל גיל. מהן הסיבות להופעתם, אילו תכשירים הם המומלצים ביותר לטיפול, מה הקשר לאיפור ואיך מצבי סטרס יכולים להשפיע?

ד”ר אודי בר
פורסם: YNET

לינק: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4390310,00.html

תופעת פצעי הבגרות, למרות שמה הידידותי לכאורה, עלולה להיות קשה. היא עלולה לפגום בדימוי העצמי ואפילו ליצור צלקות קשות בעור הפנים הנותרות לעד. לעיתים קרובות הטיפול החיוני בה הוא ממושך ומלווה בתופעות לוואי, קשות בחלקן.

ביסוד התהוות פצעי האקנה קיימת בדרך כלל הפרשה נמרצת של שומן מבלוטות החלב בעור ובגלל ליקוי בתהליכי קרטיניזציה – ייצור והתחדשות תאי העור, תוכנן אינו מתנקז אל פני העור אלא נאגר ככיס שומן תת עורי – קומדון. הנטייה ליצירת קומדונים היא פעמים רבות גנטית וניתן למצוא אותה בשכיחות גבוהה יותר בקרב אחים ואחיות למשפחה אחת.

פצעי הבגרות, למרות שמם אינם תמיד נעלמים עם ההתבגרות ועלולים להימשך גם בגיל המבוגר- “אקנה מבוגרים”. פצעי אקנה נגרמים לפעמים גם דווקא בגלל שימוש מופרז בתכשירי קוסמטיקה “אקנה קוסמטיקה” או כביטוי להפרעה הורמונאלית קשה לאבחון “PCOD”, או אפילו עלולים להופיע כתגובה למצבי דחק רגשי או כתופעת לוואי לתרופות.

להלן עשר עצות שימושיות להקלה, טיפול וזיהוי הסוגים השונים של פצעי הבגרות וצמצום תופעות הלוואי לטיפולים המקובלים:

1. שמרו על היגיינה מקסימאלית של עור הפנים
המלצה זו תקפה לכל סוגי האקנה ולכל גיל. פצעי האקנה, מתחילים את דרכם בדרך כלל כמאגר שומן קטן וסטרילי – ראש לבן, ורק לאחר הזדהמות השומן בחיידקים נוצר פצע האקנה האופייני.

על מנת לצמצם למינימום את זיהומם של הראשים הלבנים ואת החמרתם של פצעי אקנה קיימים, יש להקפיד על החלפת ציפית הכרית מדי לילה ולהשתמש במגבות רחצה נפרדות לפנים ולהחליפן מדי יום.

מעבר לכך אין לגעת בפנים בידיים או לחטט בפצעי הבגרות. חיטוט מביא להתפשטות הזיהום החיידקי ועלול לגרום לנגעים קשים ואף לצלקות. מברשות איפור וכלי איפור נוספים הבאים במגע עם העור יש לרחוץ היטב בסבון אחת לשבוע לפחות.

2. בנזואיל פרוקסיד לטיפול באקנה
בנזואיל פרוקסיד-למקרי אקנה קלים, בד’כ ניתן להסתפק בתכשיר אחד מני רבים הקיימים כיום והמבוססים כולם על החומר בנזואיל פראוקסיד. תכשירים אלה, שקופים בדרך כלל וקיימים בריכוזים שונים, אינם מחייבים מרשם רפואי, ובמריחה ישירה על הפצעונים מקלים על ניקוזם ומעכבים גם את צמיחת החיידקים.

אולם, הם גם עלולים לגרום לגירוי מקומי ולאודם ניכר של העור אם משתמשים בהם בהפרזה ובריכוזים גבוהים. כך שכדאי לבחור ולהתחיל דווקא בתכשירים בעלי הריכוז הנמוך ולהעלות בהדרגה את משך השהייתם על העור עד ללילה שלם.

רק במקרים בהם אין מושגת תגובה רצויה ואו במקרים קשים כדאי לבחור בתכשיר בעל ריכוז גבוה. למקרי אקנה קשים יותר ניתן להשתמש בתכשירים משולבים המכילים בנזואיל פרוקסיד ואנטיביוטיקה אולם הם כבר מחייבים מרשם רופא.

3. השתמשו בחומצה רטינואית
חומצת ויטמין A משמשת כמשחה לטיפול וריפוי אקנה כבר שנים רבות. ואכן היא מחוללת פלאים בתהליכי יסוד רבים בהיווצרות הקומדונים ופצעי הבגרות. בשימוש לילי סדיר (השימוש בה אסור במהלך שעות היום) היא גורמת להתחלקות תאי העור בצורה מאורגנת יותר ומונעת החסימות האופייניות בבלוטות החלב הגורמות להופעתם של הראשים הלבנים.

היא גם מקטינה את ייצור החלב בבלוטות השומן ומפחיתה את שומניות העור. שימוש ממושך בתכשירים המבוססים על החומצה רטינואית הוכח גם כמחליק צלקות אקנה ודוחה התקמטותו של העור. השימוש בה מחייב מרשם רפואי, אסור על הרות ומיניקות ודורש טיפול זהיר ומבוקר המתחיל תמיד בריכוז הנמוך ביותר ולמשך פרקי זמן הסתגלות הגדלים והולכים.

שימוש לא זהיר במשחות אלה עלול לגרום לגירוי חריף של העור והופעת אודם וקילופים קשים. היא אסורה בעת הריון או הנקה וגם אסור להשתזף במהלך השימוש בה או לבצע טיפולי לייזר שונים. היא מוכרת בשמות מסחריים שונים כגון רטין A, רטוויט, לוקאסיד ועוד רבים אחרים וניתן להוסיפה במרשם רופא גם לתכשירי לחות כקרם ללילה.

4. שימוש ברואקוטן וקוראטן
שמות שונים לתרופה נוספת המבוססת על נגזרת של ויטמין A (איזוטרניטואין) והמיועדים כולם למקרי אקנה בינוניים עד קשים לאחר כישלון ניסיונות טיפול אחרים. תרופות אלה יוצרות בגוף מצב המדמה הרעלה מבוקרת בוויטמין A, המתבטאת בין היתר ביובש ניכר בעור באמצעות הפחתת ייצור הסבום בבלוטות החלב לצד האצה בהתחדשות וחלוקת תאי העור.

הטיפול בה ממושך והתוצאות אמנם אינן ניכרות לעין מיד, עם זאת במקרי אקנה קשים ובמיוחד במעורבות של אזורי גוף נוספים כגון גב, חזה וכתפיים היא חיונית ביותר.

השימוש בתרופות אלה עלול להיות כרוך בתופעות לוואי לא מבוטלות כגון יובש קיצוני בעור וגירוי ממושך ומתמיד בעיניים, נשירת שיער, דיכאון, ועוד. הוא אסור באיסור חמור על נשים בהריון, מיניקות, כאלה הסובלים ממחלות כבד, ומחלות רקע אחרות.

כדי להקטין למינימום את תופעות הלוואי הקפידו על ליחוח מתמיד של העור והשפתיים ולעיתים יש צורך בשימוש בדמעות מלאכותיות להקלה על היובש והגירוי בעיניים. אם עולה חשד לדיכאון או הפרעות אחרות במצב הרוח יש להפסיק הטיפול התרופתי לאלתר. גם במהלך חודשי השימוש בתרופות אלה אין לבצע כל טיפולי לייזר לרבות הסרת שיער.

5. חומצה סליצילית
חומצה מסוג ביטא הידרוקסי, שבעבר הופקה מקליפת צמח הערבה משמשת מזה עשורים לטיפול חיצוני באקנה. היא ניתנת להוספה לתכשירים חיצוניים מגוונים ופועלת במנגנון של האצת התחדשות ונשירת תאי העור.

שימוש עקבי בתכשירים חיצוניים המבוססים על חומצה סליצילית מביא לנרמול של ייצור החלב בבלוטות השומן, להחלקת מרקם העור והפחתת הופעת קומדונים חדשים. עם זאת, ממש בדומה לתכשירים האחרים לאקנה גם היא מחייבת הסתגלות הדרגתית.

השימוש בה אינו מחייב מרשם רפואי ושילוב השימוש בה כתכשיר קוסמטי בבוקר יחד עם קרם המבוסס על חומצה רטינואית (המחייבת מרשם) בלילה מהווה טיפול יעיל ביותר באקנה וגם מועיל בטיפוחו והחלקתו המתמשכת של מרקם העור.

בעת השימוש בתכשירים מבוססי חומצה סליצילית אין להיחשף לשמש ללא מקדם הגנה ויש להפסיק השימוש בתכשיר לפחות שמונה ימים בטרם אתם מחליטים להשתזף. חשיפה לשמש במהלך הטיפול עלולה לגרום לכתמי פיגמנטציה.

6. איך הגלולה יכולה לעזור?
חלק מהנערות והנשים הצעירות הסובלות מפצעי אקנה קשים ומטרידים הממשיכים לעיתים גם בגיל המבוגר, סובלות למעשה מבלי ידיעתן בתסמונת השחלות מרובות הציסטות (PCO) אשר ניתנת לאבחון רק באמצעות אולטרסאונד שחלות ובדיקות דם הורמונאליות במסגרת קופת החולים.

נשים אלה סובלות מעור שמן וייצור מוגבר של חלב בבלוטות השומן שבעור. בדרך כלל נלווים לתופעה זו גם שעירות יתר ומחזור ווסתי לא סדיר. אבחון תסמונת זו חשוב מאחר והתאמת גלולה ייעודית למצבים אלה פותרת לחלוטין את תופעת פצעי הבגרות, לעיתים רבות ללא כל טיפול נוסף.

7. איפור ותכשירים קוסמטיים
שימוש קבוע בתכשירי בסיס (מייק-אפ) וקרמים קוסמטיים כבדים ועשירים מידי עלול לגרום להופעת פצעי בגרות ואקנה של ממש –אקנה קוסמטיקה. לעיתים רבות תופעה זו נגרמת גם בקרב נשים שלא סבלו בעבר מפצעי בגרות ונגרמת ישירות משימוש בתכשיר קוסמטי מסוים.

כיום יצרנים רבים מציינים במפורש על תכשירי האיפור או הטיפוח כי נבדקו והם אינם קומדגוניים, הווי אומר לא גורמים להופעת פצעי אקנה. עם זאת להלן רשימת מרכיבים נפוצים בתכשירי קוסמטיקה העלולים לגרום להופעת פצעים- לנולין, אצטיל לנולין, שמן שומשום, שמן מינראלי, ואזליניום, איזו פרופיל מיריסטט, איזו פרופיל פלמיטאט.

אגב גם בתכשירי ניקוי לפנים, יש לוודא כי אינם מכילים סולפאט ואינם מיבשים את העור יתר על המידה. יבוש קיצוני של העור על ידי סבון או שימוש באלכוהול מביא לתגובת ריבאונד (תגובת נגד) של העור ובכך נוצרת דווקא עלייה בשומניות העור.

8. השפעת סטרס-מצבי דחק רגשיים
מצבים כאלה עלולים לגרום להופעת פצעי אקנה גם שנים רבות לאחר תום גיל הנעורים, וכמובן שגם עלולים להחמיר פצעי אקנה בצעירים. המנגנון בו דחק רגשי משפיע ישירות על הופעת פצעי הבגרות הוא מנגנון הורמונאלי המבוסס על עלייה בייצור הורמון הקורטיזול בבלוטות יותרת הכליה.

הופעת פצעי אקנה נפוצה גם בקרב אלה הנוטלים מינונים גבוהים של פרדניזון (תרופה נוגדת דלקת) הזהה כמעט במבנה שלה להורמון הדחק- הקורטיזול. הורמון זה גורם ישירות לעלייה בהפרשת השומן בבלוטות החלב שבעור ובכך מאיץ את תהליך היווצרות פצעי האקנה. אמנם אי אפשר להימנע ממצבי סטרס בקביעות- אולם אם שמתם לב לקשר בין התופעות נסו להימנע מטיפול אגרסיבי בעור ודווקא לשים דגש רב יותר על דרכי ההתמודדות שלכם עם מתחים.

9. אבץ וחומצה פנטטונית
שני תוספי תזונה אלה הם בעלי השפעה מיטיבה על אקנה בכל גיל. האבץ הוא מינרל, אשר נטילת תוספת שלו במינון קטן אינה מחייבת בדיקות דם מקדימות והשפעתו על ייצור החלב בעור היא ניכרת. המנגנון בו הוא מבצע פעולתו היא על ידי עיכוב השפעתם של הורמוני מין זכריים הקיימים במידה פחותה גם בנשים והמאיצים את ייצור החלב בבלוטות השומן בעור.

גם לחומצה הפנטטונית- ויטמין B5 נתגלתה בשנים האחרונות השפעה מטיבה על הפחתת הופעת הקומדונים ופצעי האקנה. לפני נטילת תוסף של חומצה פנטטונית אין צורך בבדיקות דם והוא גם אינו עלול לגרום להרעלה, עם זאת במינונים גבוהים חומצה פנטטונית עלולה לגרום לערנות רבה ופגיעה בשינה. כך שרצוי לנוטלה דווקא בשעות הבוקר או הצהריים עם מזון.

10. אנטיביוטיקה
במקרים בהם קיים איסור על השימוש בתרופות כגון גלולה או רואקוטן בהחלט ניתן לשלב טיפול אנטיביוטי ארוך טווח במינונים נמוכים יחד עם טיפול מקומי חיצוני על מנת למנוע ולהקל על תופעת האקנה.

אולם בניגוד לטיפולים אחרים באקנה , התועלת הקיימת בטיפול האנטיביוטי מופיעה רק בעת נטילת הטיפול וחולפת עם סיומו. כך שבמצבים מסוימים דרוש טיפול ארוך וממושך הכרוך בתופעות לוואי לא מבוטלות כגון היפרפיגמנטציה של העור בחשיפה לשמש ופגיעה באוכלוסיות החיידקים הידידותיים במעיים.

כך שבמהלך טיפול אנטיביוטי הקפידו על צמצום החשיפה לשמש ועל צריכת פרוביוטיקה דרך המזון בצורת משקאות יוגורט מועשרים בחיידקים ידידותיים ואו בתכשירים פרוביוטיים כתוספי תזונה.

הכותב הוא רופא כללי, יועץ מומחה לתוספי תזונה ורפואה אסתטית

Go Top