×

לחץ דם – פרק א’

היום אתחיל לספר לכם על אחד הנושאים המדוברים ביותר במרפאתו של רופא קופת החולים, נושא אשר מחד חסר כל סימנים הניתנים לזיהוי חיצוני ומאידך מכונה “הרוצח השקט”.

למי שעדין לא זיהה את גיבורנו להיום, אז נוסיף ונאמר כי מדובר בתופעה גלובלית למדי, הפוגעת בכ- 50 מיליון (!!!) אמריקנים בוגרים וביותר מ- 20 אחוזים מהילדים המתחילים לפתח את ניצניה הראשונים.
בקיצור, היום נדבר, או אולי נכון יותר לומר, נתחיל לדבר, על יתר לחץ דם. להלן ערכי ההגדרה ללחץ דם:
120/80…………………. תקין

130/85…………………. גבוה
לחץ דם גבוה, מתכוון לומר כי הדם הזורם בכלי הדם שלנו, פוגע בלחצים גבוהים מהתקין בדפנות כלי הדם שלנו (על עורקינו, ליתר דיוק).
עליה בלחץ הדם עלולה לנבוע מכל אחד מהגורמים הבאים:
1.פעולתו של שריר הלב.
2.היצרות של העורקים, הגורמת למעשה לאותו נפח של דם, לזרום בתוך מערכת צינורות צרה יותר.
3.עליה בנפח הדם התקין הזורם באותה מערכת של עורקים.
כפי שהזכרנו בתחילת האיגרת שלנו, מדובר בהחלט בתופעה אוניברסלית. נכון כי בתרבויות שונות אנו רואים אחוזים שונים של תחלואה, אך במדינות המוגדרות כמערביות, ובמיוחד באלה הניזונות מדיאטה מערבית ממוצעת, מדובר במגפה של ממש.
התופעה המפתיעה ביותר היא פרסומו של מחקר חדש אשר בוצע בארצות הברית אשר הדגים כי גם ילדים מתחילים להראות סימנים ראשונים של המחלה, אחד מכל חמישה מהם ליתר דיוק!

אולי נוסיף עוד כמה פרטים פיקנטיים, אחד מכל שלושה הסובלים ממחלה זו אינו יודע כלל כי הוא אכן סובל מיתר לחץ דם, ומבין אלה אשר כן מודעים למצבם רק חמישית אכן מטופלים כהלכה. לגבי יתר החולים, רובם המכריע למעשה, אינו מאוזן כלל ואף אינו נוטל טיפול תרופתי הולם!!
הפרדוקס בכל הסיפור אודות לחץ הדם הוא כי מדובר במחלה אשר קל לאבחן אותה על ידי ביצוע בדיקה אחת פשוטה- מדידת לחץ דם. בדיקה זו אינה כואבת ואפילו אינה מסובכת.
ואולי העובדה הדרמטית ביותר אודות אותו יתר לחץ דם היא שאפשר לטפל ברוב החולים על ידי שינוי בתזונה, הפחתת משקל ופעילות גופנית בלבד!
כעת אולי נספר קצת על הנזקים אשר גורם אותו יתר לחץ דם לגופנו, הרי לא סתם מגדירים אותו כרוצח השקט. שקט כבר הבנו למה- הוא אינו נותן סימנים, כאמור רוב החולים כלל לא יודעים על קיומו אך מדוע רוצח?
ובכן, יתר לחץ דם אשר אינו מאוזן כהלכה, גורם להאצה בהתהוותו של הרובד הטרשתי, מה שנהוג לקרוא טרשת עורקים או המושג הלועזי- אטרוסקלרוזיס. בתהליך זה, למי שלא מכיר, מדובר על חסימה ההולכת ומתקדמת של חללי כלי הדם. חסימה אשר לבסוף יכולה לגרום לסתימתו המוחלטת של כלי דם.
כאשר כלי הדם הנסתמים והולכים הם אלה המספקים מזון וחמצן לשריר הלב, נוצר התקף לב.
אם כלי הדם הנחסמים הם אלה המספקים את המוח נוצר לו אירוע מוחי, ואם הם אלה אשר מספקים את קצות האצבעות, אז נוצר לו נמק המצריך כריתה. האם עכשיו ברורה לכולם השפעתו ההרסנית של התהליך האטרוסקלרוטי (התהליך הטרשתי)?
ואם כל זה לא הספיק, אז אוסיף ואספר לכם כי אותו יתר לחץ דם אף גורם להיווצרות קרישי דם בתוך כלי הדם. קרישי דם, הם למעשה גושי דם ההופכים למעין פקקים צפים בתוך נוזל הדם אשר אמור להיות נוזל בלבד. ברגע בו אחד מהגושונים האלה, הנוצרים עקב יתר לחץ הדם, נסחף לו במורד כלי הדם ונתקע בתוך כלי דם קטן יותר, שוב יתכן במוח או בלב, מיד מתקבל לו התקף לב או אירוע מוחי. זאת אומרת שיתר לחץ הדם לא רק שגורם להיצרות ההולכת ומתקדמת לה בכלי הדם שלנו, הוא אפילו גורם להיווצרותם של קרישים קטנים היכולים לחסום את זרימת הדם שלנו לאיברים חיוניים בהבזק של רגע!
ממש רוצח אמיתי!

אבל אתם יודעים מה, זה עוד לא הכל…
אותו יתר לחץ דם עקב ההלמות המוגברת שהוא יצר כנגד דפנות כלי הדם (הם הרי תוכננו לעמוד בלחצים נורמלים, לא בכאלה מטורפים) אזי הוא למעשה גורם לפגיעה בשלמותם עד כדי קריעתם בצורה של שטפי דם, אם במוח-שטף דם מוחי, ואם בקרקעית העיניים- פגיעה בלתי הפיכה בראיה, ואם בלב או סתם בחלל הבטן אז פשוט יווצר לו התקף לב או דימום פנימי, אשר כל אחד מאלה יכול להרוג כהרף עין ובלי כל סימן מקדים.
למי שעדיין לא ירד לעומקם של הנתונים, אז נספר כי יתר לחץ דם נחשב כיום לאחד הגורמים המרכזיים והחשובים ביותר בפגיעה בלב ובכלי הדם.
למעשה, גברים אשר מתהלכים עם ערכי לחץ דם של למשל 160\95 הם בעלי סיכון של פי שלושה ללקות במחלות לב וכלי דם, וכן סיכוי של פי שלושה ללקות באירועים מוחיים מאשר חבריהם בעלי לחץ הדם התקין.
לחץ הדם מתחלק כידוע תמיד לשני מספרים, אחד נמוך יותר המכונה דיאסטולי, והשני הגבוה יותר ומכונה סיסטולי. מענינת העובדה כי עליות, אפילו מתונות, בלחץ הדם הדיאסטולי (הנמוך מבין השניים), מהוות גורם סיכון גדול יותר מאשר עליות בסיסטולי, היכולות לעיתים לשקף התרגשות רגעית בעת הבדיקה או מה שאנו מכנים “סינדרום החלוק הלבן”. יש רבים אשר מעצם המדידה נתקפים בחרדה רגעית המקפיצה להם את ערכי לחץ הדם, אך שימו לב, בעיקר יושפעו מכך הערכים ססיסטולים (הגבוהים) הנמוכים כמעט ולא.
אולי כדי לסבר עוד יותר את העין והמחשבה נספר כי אלה הסובלים מלחץ דם דיאסטולי (הנמוך מבין השניים) אשר גבוה מ –80 אך עדיין נמוך מ-90 יש סיכוי גדול יותר, של פי-2 ליתר דיוק, למות במהלך העשור הקרוב לחייהם מאשר אלה בעלי לחץ הדם התקין
.
אוקי, נראה לי שנפסיק לבינתיים.
אתם, עד שבוע הבא מודדים את לחץ הדם שלכם, ואז נספר לכם על חשיבות הרכבי מזונותיכם לטיפול יעיל בלחץ הדם ועוד כמה עובדות חשובות בנושא.

עד אז, להתראות והרבה בריאות!!

ד”ר אודי בר.

Go Top