×

האם אפשר לעכב תהליכי הזדקנות הזדקנות היא תהליך אוניברסאלי העובר על כל בני האדם ובעלי החיים

הזדקנות היא תהליך אוניברסאלי העובר על כל בני האדם ובעלי החיים.

בכל מערכת ביולוגית ניתן לזהות תהליכי ניוון ושחיקה המתחוללים במקביל לתהליכי התחדשות מתמידים.

למן הרגע בו קצב תהליכי השחיקה הופך גדול מתהליכי ההתחדשות והבנייה – מתחילים תהליכי הזדקנות.

למשל, סחוסי המפרקים שלנו, עוברים כל העת בניה ופירוק מחדש, זהו תהליך הרגנרציה היומיומי השומר על סחוסי מפרקינו במצב אופטימאלי.

גם תאי העור שלנו, מתחלקים ללא הפסק, תאי עור חדשים נוצרים בשכבות העור העמוקות והתאים הוותיקים נושרים מפני העור החיצוניים לאחר שסיימו תפקידם.

התחדשות בלתי פוסקת זו, המתחוללת כמובן גם בתאי השריר שלנו, תאי מערכת העיכול, איברי ההפרשה הפנימית, כמו גם בתאי כל הרקמות והאיברים האחרים בגופנו והיא זו המביאה לרעננות תפקודו של הגוף החי ולהתחדשותו המתמדת.

הרקמה היחידה בגופנו, אשר אינה מתחדשת ותאים חדשים אינם נוצרים בה עוד למן רגע לידתנו היא רקמת המוח.

כך שנכון להביט בהזדקנות כתהליך רב מערכתי המתחולל בקצב שונה ברקמות גופנו, כתלות במטעננו הגנטי, אורח חיינו וכמובן הרכב מזוננו.

למשל, רקמת סחוסי המפרקים נושאי המשקל, הולכת ומידלדלת בקצב שונה בין אלה המרבים לרוץ או הלוקים בעודף משקל, לבן אלה הרזים ואשר מעדיפים שחייה על פני ריצה. אולם בכולנו למן שלהי גיל ה-40 לחיינו נקל לזהות איבוד מסת הסחוסים במפרקים נושאי המשקל כגון מפרקי הברכיים והירכיים-תהליך אשר אם לא יטופל יביא בהמשך לאוסטאוארטיטיס (דלקת מפרקים ניוונית) ופגיעה קשה ובלתי הפיכה בתנועה.

דוגמה נוספת, עם העלייה בגיל בכולנו בדרגה זו או אחרת מופיעים תהליכים טרשתיים ההולכים ומיצרים את דפנות כלי הדם שלנו,לעיתים אפילו כבר משלהי גיל העשרה.

קצב התקדמותה של טרשת העורקים תלויה בנטייה תורשתית אולם גם באורח החיים בו בחרנו ובהרכב מזונותינו.

כלי דם אשר קוטרם הוצר במאוד עלולים לגרום לפגיעה באספקת הדם לרקמות ואיברים חיוניים, כמו למשל שריר הלב ובכך להביא להתקף לב, או לרקמת המוח ובכך להביא לאירוע מוחי.

כמובן שרקמת מוח שניזוקה ממחסור באספקת דם, או שריר לב שעבר אוטם חריף בעקבות איסכמיה קשה,לעולם לא ישובו לתפקד כשהיו.

כך שאם נתבסס על דוגמאות פשוטות אלה, נקל להבין כי בעצם השמירה על יכולת תאי רקמת החיבור במפרקים להמשיך ולייצר סחוסים בקצב נאות אשר ישוו או יעלה על קצב ההרס היומיומי, או למשל אם נצליח לעכב בדרכים שונות את קצב חסימתם הפרוגרסיבית של כלי הדם שלנו, הרי שבכך נצליח לעכב תהליכי הזדקנות.

ובכן, לעיכוב זה ולצמצום הסיכון ללקות באירועים פתולוגיים כגון שחיקת סחוסים המביאים למוגבלות וכאבים, כמו גם הקטנת הסיכון להתקפי לב, כמו גם אפילו הקטנת הסיכון ללקות בדמנציה-שיטיון תלוי גיל, הנגרם מריבוי אוטמים במוח הנגרמים בגלל היצרות הולכת וגדלה של כלי הדם המובילים דם טרי למוח, לכל אלה קוראים כיום- רפואה מונעת.

או בשמה הפופולארי רפואת אנטי אייג’ינג.

הדגש ברפואת האנטי אייג’ינג הוא על מניעתם היעילה של תהליכים פתולוגיים קשים מאחר ומחלות תלויות גיל כמחלות לב וכלי דם, קל יותר למנוע כיום מאשר לטפל!

הכלים העומדים לרשות רפואת האנטי-אייג’ינג מתבססים על מאגר רב של אינפורמציה הנאספת כל העת ממחקרים באוכלוסיות ענק מהם נקל היה לזהות למשל כי צריכה יומית גבוהה של חומצות אומגה 3 מאטה את תהליכי הדלקת בדפנות כלי הדם שלנו ובכך מאטה היווצרותו של רובד טרשתי מלכתחילה.

או לחילופין צריכה גבוה של ליקופן ולוטאין, פיגמנטים צמחיים הנמצאים בשפע בירקות כתומים ואדומים כגון דלעת ועגבנייה מביאים להאטת הנזקים החמצוניים המצטברים ברשתית העין שלנו וגורמים לניוון מקולרי- שהוא למעשה סיבת העיוורון הנפוצה ביותר בגיל המבוגר.

גם איבוד סידן מן העצמות העלול להביא לאוסטיאופורוזיס בגיל המתקדם, קל הרבה יותר למניעה מאשר לטיפול.

כאשר מופיעה כבר הידלדלות ניכרת של מסת העצם, אין גם כיום כל דרך של ממש להשיב מסת עצם לקדמותה, אלא רק להאט בעזרת תרופות חדישות את קצב ההידרדרות לכל היותר.

מאידך, מניעת התהליך האוסטיאופורוטי מלכתחילה בעזרת צריכה ראויה של סידן וויטמין D במינון הולם לאורך שנות החיים, היא קלה ליישום ואינה מסובכת כלל.

דוגמאות אלה ואחרות, הן רק קצה קצהו של הידע האדיר הנערם כיום לכדי רפואה מתקדמת אשר בהחלט תשנה את פני הדורות הבאים ובריאותם.

ולנו נותר רק ליהנות מכל הפירות אשר הגיעו להבשלה כבר בימינו.

בברכה, דר’ אודי בר

Go Top